Film Tip! Tannbach Schicksal eines Dorfes

vrijdag, januari 09, 2015

Filmtip! Tannbach Schicksal eines Dorfes
Ik weet niet hoor maar ik dacht toch echt dat ik tijdens geschiedenisles had opgelet. Maar van 'little Berlin' had ik nog nooit gehoord. Net als in Berlijn wordt Mödlareuth (een klein dorpje die wordt doorkruist met de beek Tannbach) wordt verdeeld in oost (Sowjetischen zone) en west (Amerikaanse zone). Met alle gevolgen van dien. Onmacht, onteigening, geweld, de muur, smokkelaars en vooral heel veel verdriet. Na de oorlog waarin al zoveel is gebeurt is het leven van de bewoners aan de Tannbach verre van.... tja Als ik het woord ideaal gebruik, klopt dat niet. Omdat voor de Communisten dit hun ideaal was. En nu we ons midden in het kapitalisme staande proberen te houden na een bankencrisis durf ik niets meer te zeggen.

Kortom. De driedelige filmserie 'Tannbach Schicksal eines Dorfes' is een #mustsee.

Het serie begint in de laatste dagen van de 2e wereldoorlog en laat het leven van de dorpsbewoners in een klein dorpje op de grens van Beieren en Thüringen zien. De serie eindigt in het jaar 1952 waarin met schrijnende veranderingen, de realisatie van de grens en een grensovergang levens eist.

Als bewoonster van een Beierse dorpje had ik gelijk een gevoel met de dorpsbewoners en hun karakters. Sommige exemplaren lopen ook in ons dorp rond. Het landgoed van de familie Striesow kan ik naadloos over ons Schloss leggen. Ik heb de hele serie ademloos met ontroering bekeken.

De serie is hier via ZDF te bekijken

You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images