Met de kinderen naar Parijs

woensdag, april 23, 2014

Sinds Ruud vorig jaar via de basisschool met onze oudste twee dochters naar de partnerstad van Treuchtingen (Ponsaco) is geweest. Groeit het plan dat ook ik met #zijvan7 en #zijvan8 een paar dagen weg zou kunnen gaan. Boven op ons verlanglijstje staat Parijs. Dus HUP. Dat gaan we doen.

Datum geprikt, hotelletje geboekt en ik dacht 'ach laat ik eens wild doen' we pakken ook een dagje Disneyland Parijs. Klaar. De meisjes vertellen vol enthousiasme dat we naar Parijs gaan en bij iedere uitleg krijg ik vol ongeloof te horen. Ga je met de auto? Alleen? Dus ik braaf elke keer JA. Maar zo langzamerhand wordt naast alle bezienswaardigheden die ik heb uitgezocht het puntje 'de periferie' een steeds groter iets.... Maar goed ben niet bang uitgevallen en heb wat ervaring in reizen en ik hou wel van een gokje. Dus, dat gaan we doen.


De Periferie
Als je denkt dat het een beetje weg heeft van 'het klaverblad' in Utrecht en dan 6 keer drukker. Dan heb je het mis. Ver buiten Parijs heeft het iets weg van 'het klaverblad' maar de Periferie is een verkeerschaos maal 50. Op één vierkante meter komen 6 hoofdwegen bij elkaar en is het gewenst binnen een seconde je juiste afslag te kiezen. DUS.... Ik had mijn twee bloedjes op de achterbank geinstrueerd 'iPad uit' (ik kon geen Frozen meer horen) en 'niet meer kletsen' en 'mee zoeken'. Laten wij Schlossmeisjes nou gewoon zomaar door dit staaltje hogere verkeersgoochelchaos heen fietsen (rijden). Als volleerde profi's. Huppekee.... zo Parijs in. Toen we als beloning  ook een prachtig uitzicht op de zo vurige gewenste Eiffeltoren kregen was de euforie compleet. Ik ging spontaan het Happy liedjes zingen (tot grote schaamte van #zijvan7) die de gehele Parijs trip niet meer uit m'n hoofd is geweest.

Nu de Schlossmeisjes zo 123 Parijs in waren gereden vonden we ook snel ons hotel. Buiten parkeren was onmogelijk dus na wat zoeken vonden we een parkeergarage. Naast de taxistandplaats die ons met bagage naar ons hotel kon brengen. Tot onderweg. Mama! De iPad ligt nog in de auto.... aiiii Niet handig midden in Parijs. Dus na wat uitpakken en inventarisatie van afstand (twee metrohaltes) gingen we wandelend op pad naar de auto. Direct werd duidelijk dat twee metrohaltes een ongelofelijk eind is. Gloeiende gloeiende met branden voeten maar met iPad belanden we in het prachtige Jardin du Luxembourg. Voor een euro kan je een bootje huren om in de vijver mee te spelen.


Montparnasse Tower
Om een mooi idee te krijgen van de stad zijn we de Montparnasse toren op geweest. Met de lift naar de 56ste verdieping. En dan nog drie verdiepingen omhoog met de trap voor een prachtig uitzicht. We bleven tot het donker werd. Voor het mooiste uitzicht.
www.tourmontparnasse56.com








De Eiffeltoren
Daar is tie dan, de Eiffeltoren. Al lang op plaatjes bewonderd maar nu zien we hem in het echt. Wat een imposant ding blijft het toch. En wij zijn niet de enige die begeistert waren. We moeten behoorlijk in de rij voor een trip met de trap naar boven en daarna nog een keertje in de rij voor de lift tot het hoogste puntje. Maar, het is de moeite waard. www.tour-eiffel.fr/





Nortre Dame
Na de Eiffeltoren bezoeken we de Notre Dame. Weer een rij. Daar hebben we de puf niet meer voor. We nemen een pizza en genieten op het plein van alle mensen om ons heen. Tussen de Seine en de Notre Dame ligt een parkje waar het heerlijk vertoeven is. Stiekem kwamen we ook niet voor de Notre Dame maar voor de klokkenluider. Ondanks goed speurwerk hebben we hem niet gevonden. www.notredame.nl/






Metro van Parijs
De metro is eigenlijk een belevenis op zich. Vele lagen uit de Parijse samenleving reizen met de metro. Je komt ze allemaal tegen. Onze meiden praten met iedereen, aaien honden en spelen met Franse kindjes in de metro. Ik heb me geen moment bedreigd gevoeld. Nu zat mijn telefoon en portemonnee goed verstopt onder m'n jas en waren we voor 21.00u. in ons hotel. Misschien helpt dat ook.








Het rioolmuseum van Parijs Les Egouts
Een kijkje in de wereld onder Parijs. Een systeem met heuse straatnaambordjes, treintjes, en boten. Niet te geloven. Een ding blijft gelijk. Ook in Parijs poepen ze geen bloemetjes *stank*







De Arc de Triomphe en Champs Elysée
Dat daar voor altijd een vlammetje brandt vonden de meisjes toch wel fascinerend. Ik heb nog wel uitgelegd dat het gebouwd is naar het ontwerp van oude Romeinse triomfbogen maar of dat is blijven hangen betwijfel ik. Veel spannender was de peperdure winkelstraat waar aan straatartiesten ons entertainde met super leuke dans.

arc-de-triomphe.monuments-nationaux.fr/





Marais
Dat was de geheimtip van mijn oud collega. Marais heeft alles, musea, winkeltjes, restaurantjes en een lekker park om in te relaxen. Ietsjes minder druk maar de grote toeristen plekken maar genoeg te beleven. DOEN! nl.wikipedia.org/wiki/Le_Marais



Montparnasse
Ons hotel stond in Montparnasse. De oude studentenstad uit de 17e eeuw.  Maar ook de oude kunstenaars en arbeiders wijk. Nu een gezellige wijk met veel cafe's en brasserieën. Maar ook een nagelstudio. Voor de meiden kwam een droom uit. Hun nagels laten doen. De nailstudio wordt gerund door twee kleine en dunne maar mooie Chineese vrouwen. Eentje sprak zelfs een beetje Nederlands. Het was super gezellig. Met prachtige nagels en een smile van oor tot oor stonden we een uurtje later buiten. Vanaf dat moment stonden die twee chineesjes wild te zwaaien als wij langs liepen. nl.wikipedia.org/wiki/Montparnasse



Pere Lachaise
De grootste begraafplaats van Parijs. Er liggen vele beroemdheden begraven zoals Oscar Wild, Edith Piaf, Janis Joplin en Jim Morrison. Die laatste is één van Ruud z'n favoriete dus daarom was zijn graf een must om te bezoeken. De begraafplaats is prachtig gelegen en heeft even zo mooie grafhuisjes. Jim daarintegen ligt ergens tussen gepropt in een eenvoudig graf. Zijn graf is een plek voor verdwaalde hippies, junks en ouwe rokkers. Onze meiden vonden het spannend allemaal. Een graf met een roos en allemaal kauwgom erop geplakt is toch wel een beetje gek. #zijvan7 heeft als aandenken haar haarstrikje bij de andere festivalbandjes achtergelaten.


Jardin du Luxembourg
Een prachtig aangelegd stadspark waar we direct ons hart aan verloren. Daar kan je relaxen, spelen, mensen kijken, lunchen en gewoon genieten. In het gehele park staan stoelen voor het grijpen en terwijl de kindjes aan de vijver spelen lees je relaxt een boekje. Kortom een geweldige plek. nl.wikipedia.org/wiki/Jardin_du_Luxembourg

De laatste dag van onze stedentrip had ik voor Disneyland Parijs gereserveerd. Hoewel de meiden het leuk vonden vond ik het echt verschrikkelijk. Meer hierover vind je hier.

Voor alle foto's van onze Parijs trip kijk op instagram.com/SchlossMoehren
Hashtag #SchlossmeisjesinParijs

Ik kijk met veel ontroering terug op onze trip naar Parijs. Het was GE-WEL-DIG om Parijs door de ogen van onze dochters te ontdekken. Ik heb genoten. En ik hoop dat onze meiden later terug kijken op een even zo mooie ervaring. Dag Parijs. Tot een volgende keer.







You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images