Ik ken mijn Pappenheimers

dinsdag, januari 28, 2014

Ik krijg vaak de vraag. Waar komt nou de uitspraak 'Ik ken mijn Pappenheimers' vandaan? Wat zoiets betekent als ik weet wat voor een vlees ik in de kuip heb. Ik heb drie versies over de herkomst daarvan gevonden. 


Gottfried Heinrich Graf zu Pappenheim
Gottfried Heinrich Graf zu Pappenheim
De meest voorkomende verklaring is die van Baron Albrecht von Wallenstein. De originele tekst 'Daran erkenn’ ich meine Pappenheimer“ werd als eerst gebruikt in een toneelstuk van Schiller over de Baron von Wallenstein. Baron Albrecht von Wallenstein was een Duitse veldheer ten tijde van de 30 jarige oorlog. Wallenstein werd in 1632 bij twee belangrijke veldslagen geholpen door Gottfried Heinrich Graf zu Pappenheim. De Pappenheimers hadden Wallenstein beloofd dat zij hem niet voor een landverrader hielden en hem trouw zouden blijven, hoewel andere regimenten hem afvielen. Wallenstein was verheugd en reageerde daarop met 'daran erkenn ich meine Pappenheimer'. 

Een minder bekent verhaal komt uit de middeleeuwen. Hier waren de Pappenheimers vuilnismannen verbonden aan het Bureau van de Reichsmarschall, die op hun beurt weer werd bekleed door het geslacht van de Pappenheimers. Het Bureau stond voor het verzekeren van veiligheid, orde en netheid van het hof en de onmiddellijke omgeving van de Keizer. Dat zoveel wilde zeggen dat de Pappenheimers vuil en uitwerpselen van de straten moesten ruimen. De Pappenheimers (van verre te herkennen aan hun geur) werden door een ieder op afstand gehouden. 
Ich kenne meine Pappenheimers ;-)

Een derde verklaring heeft betrekking tot de zakelijke joodse gemeenschap verbonden aan het keizerrijk. Joodse handelaren die de keizerlijke bescherming van de Pappenheimers genoten werden bij hun zakelijke reizen op hun titel en geboorteplaats aangesproken. Vertrok bv ondernemer Simon naar Eichstätt voor zaken werd hij daar als 'Simon von Pappenheim' aangesproken. Goed voorstelbaar is dat door het handelswezen 'Pappenheimers' als een begrip is gegroeid. 'Ich kenne meine Pappenheimers'

Schloss Möhren is een voormalig Pappenheimers kasteel die tot 1966 nog door echte Pappenheimers werd bewoond. Nu worden er op Schloss Möhren vier leuke vakantiewoningen verhuurd www.vakantieineenkasteel.eu

Zie hieronder twee van m'n videoblogs over Pappenheim. 







bron:
Pappenheimgast
onze taal

You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images